torsdag 2. april 2009

Logg for tale

1) Formålet med denne talen er jo å takke mamma for den hun er i anledning bursdagen hennes. Sender er meg som hennes datter og mottakerne er mamma, men også de rundt henne på bursdagen. Jeg skal prøve å formidle hva mamma har betydd for meg opp gjennom åra, og hva slags personlighet hun har. Jeg skal fortelle om de mange morsomme episodene hennes, men også rose henne opp i skyene.

2) Virkemidler:
- Retoriske spørsmål:
o Det er vel ingen som vil bli som sin mor?
- Utropstegn:
o Så skål for mamma, og for mange fler år med denne fantastiske dama!
o Hun er den mest selvstendige personen jeg vet som og jeg er så utrolig stolt
av hva hun har klart å få til! Jeg ser opp til henne!
- Direkte henvendelse
o Og det syns, haha, neida mamma, du ser like ung ut som for 20 år siden
o Men jeg er glad i deg, både som en mor og venninne.
o men igjen så er du ikke så glad i kameraer.
o Nesten hela avsnitt 3
o Mamma, ikke bekymre deg, noen kommer nok til å forstå ironibruken din en
gang.
o Og mamma, ikke tenk på at du er blitt så gammel. Ja, nå kan det virkelig
bare gå den andre veien.
- Ironi
o Jeg har forresten aldri utbrudd, så rolig og rasjonell som jeg er.
o Ja, for hun kan nemlig dette med å se vanvittig ”kul” ut


Jeg vil si at bruken av Ironi styrker etos. Det styrker troverdigheten min fordi det er min stil, det er det som passer meg, naturlig. Og jeg er ikke så alvorlig og det kan få publikum til å slappe av, og tro det jeg sier. Akkurat som retoriske spørsmål. Det kan vekke følelser i publikum og få dem til å kjenne seg igjen. Direkte henvendelse bruker jeg for å skape mer liv i talen, og logos, sannsynliggjøre det jeg sier er sant. Når jeg henvender meg direkte til mamma, skaper det en troverdighet hos publikum altså etos også. Patos når jeg snakker om mamma som person og hva hun har oppnådd og klart gjennom livet sitt. Det vil jeg si skaper sterke følelser hos mottakeren(e). Og hvor stolt jeg som datter er av henne.


3) Stemmebruken min skal være tydelig og jeg må ikke snakke for fort. Jeg må se på publikum og være åpen i kroppsspråket mitt for å få med meg interessen til folk. Jeg må ha min egen stil, ellers vil jeg ikke skape troverdighet hos publikum. De kan også lett miste interessen. Ikke bruke lange og tunge setninger, men korte lette å følge med på. Det vil være en pyntet anledning i og med at det er en bursdag.

Ingen kommentarer: